Tratament egal, drepturi egale

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Tratament egal, drepturi egale

Mesaj  Admin la data de Mar Mar 30, 2010 7:30 pm

10 metode pentru eliminarea discriminarii pe criterii de varsta

Discriminarea pe criteriul varsta: "tratament inegal sau negarea drepturilor pe motiv de varsta a oamenilor sau organizatiilor". Poate fi detectata in activitati, atitudini si comportamente care prin discriminare, prin prejudiciu, ignoranta, insensibilitate si stereotipie dezavanatjeaza persoanele de varsta a III-a.

Introducere

Drepturi egale pentru persoanele de varsta a III-a

Imbatranirea este atat o experienta universala cat si una personala. Drepturile si principiile pe care le expunem si le negam sunt drepturile noastre, acum si in viitor. Dar oameni batrini din toata lumea trebuie sa faca fata saraciei cronice, bolilor netratate, lipsei de adapost sau a unui adapost inadecvat, violentei si abuzului, lipsei de educatie, acces minim sau inexistent la legislatie, fricii si izolarii.

"HelpAge International" a definitivat 10 modele concrete de actiune pentru a asigura beneficiul persoanelor de varsta a III-a din toata lumea de aplicarea totala a drepturilor omului universal votate. In prezent, singurele reglementari pentru persoanele de varsta a III-a, "Principiile Natiunilor Unite pentru Persoanele de varsta a III-a" , care militeaza pentru Demnitate, Ingrijire, Aspiratie si Participare, nu sunt inca incorporate intr-o legislatie internationala a drepturilor omului.

"HelpAge International" (HAI) propune o strategie directa de dezvoltare, pune mare accent pe conceptul de retea si suport in cadrul unor organizatii de persoane de varsta a III-a. Acest document s-a realizat prin consultari cu persoane de varsta a III-a din civilizatiile dezvoltate si tranzitare economic, pe parcursul anului 2001, ca parte a "Campaniei Actiune asupra Imbatranirii in cadrul HAI". Un punct cheie urmarit in aceasta campanie este asigurarea ca strategia agreata la "Al Doilea Simpozion Mondial asupra Imbatranirii" este efectiv implementata si monitorizata.

Discriminarea in functie de varsta

Discriminarea in functie de varsta este una din cele mai mari preocupari ale noastre. Toate societatile discrimineaza oamenii pe baza varstei. Varsta si stereotipurile influenteaza atitudinile, care afecteaza procesele de decizie si modalitatile in care resursele sunt alocate la centre de ingrijire, comunitati, atat la nivel national cat si international.

Persoanele de varsta a III-a sunt indreptatite sa beneficieze de angajamentele internationale in vederea eradicarii saraciei. Ei doresc sa joace un rol activ in imbunatatirea modului de viata si a mediului. Dar experienta HAI si cea a oamenilor in varsta cu care s-a lucrat este ca oamenii de varsta a III-a se straduiesc sa fie vazuti, auziti si intelesi. Ei sunt inca exclusi de la dialog si actiuni care sa le imbunatateasca situatia. Ca rezultat femeile si barbatii in varsta nu-si primesc partea cuvenita a resurselor nationale si globale.
Politicile care deliberat sau din greseala marginalizeaza oamenii de la contributia lor activa catre societate pe motiv ca au 50, 60 sau 80 de ani nu sunt numai pasibile sa incalce principiile drepturilor omului dar si risipesc resurse umane si sociale.

Varsta populatiei

- Pana in 2050 se estimeaza ca numarul de persoane cu varsta peste 60 de ani va fi aproximativ egal cu al copiilor cu varsta sub 14 ani.
- Numarul oamenilor peste 75 de ani creste mai repede decat orice alt grup.
- In Africa proportia persoanele de varsta a III-a raportata la intreaga populatie se asteapta sa creasca cu 93 la suta in urmatorii 20 de ani.
- In 25 de ani, aproape o treime din populatia Beijingului va fi peste 60 de ani.

Schimbari demografice si saracia persoanele de varsta a III-a

O schimbare fara precedent - atat imbatranirea populatiei cat si cresterea acesteia - este problema structurala cheie a lumii noastre, comparabila ca impact cu globalizarea si schimbarea climatului.

Cresterea longevitatii reprezinta triumful dezvoltarii umanitatii. Oamenii din toate colturile lumii traiesc mai mult. Media de viata globala era in 1945 de 45 de ani; acum este de 65 de ani, si pana in 2045 se estimeaza ca va fi de 76 de ani. Deja 2/3 din populatia cu varsta peste 60 de ani traieste in tarile dezvoltate, unde cresteri rapide au loc.

Statisticile Natiunilor Unite prevad ca in perioada 2000-2050, proportia de persoane in varsta de va dubla in conditiile in care proportia copiilor va creste doar cu 10%.

Imbatranirea populatiei a indus politicienilor redirectionarea resurselor globale si nationale catre numarul in crestere al populatiei de varsta a treia, in special catre tarile sarace in resurse.

Dezvoltarea gandirii sociale incepe sa defineasca, sa masoare si sa ia in calcul saracia dintr-o abordare multidimensionala, concentrandu-si atentia asupra principiilor de imputernicire si participare, dar si promovarii si realizarii unui nivel avansat economic, social, cultural si civil, respectarea drepturilor omului pentru toti oamenii. Dar Tintele de Dezvoltare Internationale si Obiectivele Mileniului nu reflecta impactul imbatranirii populatiei. Atata timp cat oamenii de varsta a treia nu reusesc sa beneficieze de actualele politici si practici de dezvoltare si traiesc inca in conditii de saracie cronica, progresele catre indeplinirea obiectivelor in vederea eradicarii saraciei internationale vor fi compromise.

Contributia populatiei de varsta a treia

Dupa o viata intreaga petrecuta in saracie este mult mai greu sa scapi de ea la batranete. Mai mult saracia este transmisa de la o generatie la alta . Dar cercul poate fi rupt. Sprijinul acordat persoanelor de varsta a treia resfrange clar asupra tuturor generatiilor.

In ciuda saraciei cronice, majoritatea persoanelor in varsta se intretin singure si contribuie la familile si comunitatile lor. Numarul in crestere al persoanelor in varsta, in special al femeilor, care sunt responsabile de cresterea copiilor in comunitatile afectate de boli, conflicte si migratii, cer schimbari ale politicilor care sa ajute aceasta grupa de varsta sa contribuie cat mult pentru o cat mai mare perioada de timp.

"Semnul unei societati nobile este dat nu de felul in care in care isi protejeaza oamenii puternici ci de felul in care ii protejeaza pe cei nevoiasi".

Investirea in mentinerea capacitatii productive si sociale a oamenilor in varsta produce rezultate pentru toate generatiile, in termeni de intelegere comunitara, coeziune sociala si productivitate economica.

Sistemul Natiunilor Unite trebuie sa faca cunoscuta importanta primara a populatiei in varsta ca o problema arhitecturala a secolului XXI. A patra Strategie Internationala pentru Actiuni destinate Imbatranirii a Natiunilor Unite trebuie sa fie sustinuta de un program mai dezvoltat si mai adecvat in cadrul sistemului Natiunilor Unite. Acesta trebuie sa includa un rol important in implementarea si monitorizarea noii strategii.

Doar o schimbare in atitudinile sociale, incluzand insasi atitudinile si asteptarile batranilor, vor reduce discriminarea si excluderea persoanelor in varsta, rezultand alocarea resurselor in intampinarea nevoilor lor.

10 masuri in combaterea discriminarii in functie de varsta

1. Recunoasterea drepturilor omului pentru persoanele in varsta si a beneficiilor aduse de populatia in varsta pentru dezvoltarea omenirii.
2. Alocarea unei parti juste din resursele nationale si globale catre populatia in varsta.
3. Garantarea unei protectii sociale adecvate si al unui venit minim la batranete.
4. Oferirea unui ingrijiri a sanatatii accesibila si gratuita pentru persoanele de varsta a treia.
5. Acordarea de credite, angajarea, oferirea de traininguri si educatie fara discriminari in functie de varsta.
6. Sfarsirea violentei impotriva persoanelor de varsta a treia.
7. Asigurarea ca politicieenii asculta si se poarta in conformitate cu parerile oamenilor in varsta.
8. Includerea si consultarea oamenilor in varsta in situatii de urgenta si reabilitarea planurilor dupa dezastre si crize ale umanitatii.
9. Stabilirea unor standarde de practici internationale in politica publica a guvernului referitoare la imbatranire.
10. Sprijinirea batranilor in pozitia lor de ingrijitori, educatori ai tinerei generatii.

Unu - Recunoasterea drepturilor omului pentru persoanele in varsta si a beneficiilor aduse de populatia in varsta pentru dezvoltarea omenirii.

Femeile si barbatii de varsta a treia de peste tot contribuie cu resurse, indemanare si experienta catre familii, comunitati si antiuni. Schimbandu-se structurile de varsta, si rotindu-se aspectele dependentei intre grupurile de varsta se cer interventii socio-politice care sa raspunda si sa sustina longevitatea in crestere si beneficiile acesteia catre societate.

Batranetea trebuie sa fie cat mai sigura si mai productiva cu putinta. Orice mai putin semnifica ca oamenii de varsta a treia nu pot beneficia de acei ani asa cum isi doresc, drepturile lor fundamentale fiind astfel incalcate.

Batranii au avut intotdeauna o contributie majora la ingrijirea membrilor famililor lor. Evidentele sugereaza ca acest rol cunoaste o expansiune avand grija si de alte persoane de varsta a treia care au nevoie de ajutor, fiind in crestere si la generatiile mai tinere ca resultat al migratiei economice, conflictelor si HIV/SIDA. De prea multe ori persoanele de varsta a treia sunt portretizate ca fiind un dren al economiei cauzand costuri de intretinere si sociale.

Un obiectiv central al Samitului Mondial pentru dezvoltare Sociala a fost "promovarea unui mediu propice dezvoltarii sociale". Acesta se aplica atat persoanelor de varsta a treia, care sunt indreptatiti sa traiasca intr-un mediu care sa le foloseasca abilitatile, indiferent de circumstante. Hrana, ingrijirea la domiciliu, adaposturi, transport sunt aspectele cheie ale acestuia.

Guvernele au un rol central in activarea acestui mediu, intarind dezvoltarea pe tot parcursul vietii si ajutand institutiile sociale pe baza principiilor de reciprocitate si independenta.

Vulnerabilitatea datorata varstei si sexului cere o atentie speciala si actiuni tinta. O abordare diferentiata pe sexe a persoanelor de varsta a treia arata ca exista o diferenta intre femei si barbati. De exemplu femeile de varsta a treia vaduve de multe ori duc lipsa de mijloace materiale, in timp ce oamenii in varsta pot fi respinsi deoarece nu sunt considerati productivi.

Cei mai multi doresc sa ramana membrii activi ai societatii, sa lucreze si sa traiasca alaturi de familie si comunitatea lor. Vor sa fie implicati in programe de dezvoltare, sa contribuie cu expertiza si cunostintele acumulate si sa invete noi meserii pentru a se intretine atat pe ei cat si familiile lor.

Recomandari

- Conceperea si punerea in aplicare a unor initiative internationale de dezvoltare si atragere de resurse- bugete pentru donatii, strategii de reducere a saraciei si programul "Haevily Indepted Poor Countries" - programe care vor oferi prioritate resurselor alocare populatiei de varsta a treia in crestere din tarile sarace.
- Comunitatea mondiala trebuie sa specifice cum dezvoltarea internationala si angajamentele pentru respectarea drepturilor omului, in special Scopurile Mileniului si Tintele Internationale de Dezvoltare, vor fi in beneficiul actualei si viitoarei populatii de varsta a III-a.
- Asitenta financiara si tehnica intenationala catre tarile in curs de dezvoltare si cele cu o economie de tranzitie duce la inplementarea "Strategiei Internationale de Actiune pentru Varsta a III-a" ai indeplinirea obiectivelor internationale de dezvoltare.

Varsta a treia nu este inspaimantatoare atunci cand simti ca esti dorit de ceilalti.

Doi. Alocarea persoanelor de varsta a treia a partii de drept din resursela nationale si internationale
Persoanele de varsta a III-a au dreptul la o parte din resursele nationale si internationale. Pana in 2050 proportia de persoane de varsta a treia in tarile in curs de dezvoltare va creste de la 9 la 18%. Totusi guvernele si institutiile internationale inca nu reusesc sa acorde necesarul de baza persoanelor de varsta a treia. Batranii se vad exculsi din politicile si discutiile de programe care pot avea un impact in alocarea bugetului.

Saracia la varsta a treia este deseori cronica. Betranii depind inpovarand tanara generatie, in schimb luptandu-se sa-si intretina copii si nepotii. Date detaliate despre saracie si conditiile de viata ale batranilor in tarile in curs de dezvoltare inca lipsesc. Cercetari intergenerationale asupra rolului batranilor in ingrijirea casei si generarea de venituri si cheltuieli vor fi critice in efortul de a elimina saracia la batranete.

Evidentele sugereaza ca cei mai multi oameni lucreaza la varste foarte inaintate sau pana mor, deseori sustinandu-si toata familia prin eforturile lor. Este foarte probabil ca ei sa lucreze la negru, din cauza discriminarii sau eliminarii din sistemul formal cu mault inainte ca viata lor de muncitor sa fie terminata. Multi din cei saraci au lucrat la negru toata viata lor.

Investitii in capacitatea productiva a batranilor conduce la independenta si ajuta batranii sa contribuie la sustinerea caminului lor. Un studiu recent in Mozambique a aratat ca : "Lipsa venitului combinata cu proasta ingrijire, foamea, lipsa echipamentelor, duc la concluzia ca batranii reusesc rar sa-si rezolve problemele. Aceasta se datoreaza excluderii de la credite, traininguri si a instrumentelor ce ii pot ajuta sa genereze un venit. In timp ce multi batrani au inca capacitatea de a-si indeplini sarcinile zilnice, ei se simt exclusi din zone de activitate valabile doar pentru membrii mai tineri ai comunitatii".

Recomandari

- Politicile adresate persoanelor de varsta a treia trebuiesc incluse in strategia de bugetnational si international. Toate sectoarele de la educatie la sanatate si dezvoltare sociala, trebuie s aaiba in vedere populatia de varsta a III-a.
- "International Development Target" si "Millenium Goals" ar trebui sa includa rezolvari ale saraciei datorate varstei pana in 2015.
- Politicile nationale si internationale trebuie sa asigure drepturile cetatenesti persoanelor de varsta a treia si o parte proportionata din resursele avute ca o problema de echitate, dar si sa suporte dezvoltarea potentialului grupului de varsta a treia intr-o directie sistematica si tintita.
- Colectarea datelor la nivel national si international trebuie sa se centreze si pe numarul de persoane care traiesc in saracie si cum pot scapa de ea. Datele existente despre saracie trebuiesc analizate separat pe nivele de varsta. Indicatorii bazati pe varsta trebuie adoptati pentru a masura progresul in reducerea saraciei.
- Trebuiesc facute eforturi pentru a urmari beneficiile internationale obtinute in urma investitiei in grupa persoanelor de varsta a treia.

In gospodarii copii au prioritate la mancare, si dupa aceea adultii activi. Batranii declara ca refuza mancarea, consumand numai lichide si conservandu-si energia stand jos.

Trei . Garantarea unei protectii sociale adecvate si a venitului minim la varsta a treia.

"Daca ai un card de asigurare de sanatatetrebuie sa mergi la El Hara (6 km), dupa aceea vei fi directionat la Elingaz (13 km), si daca ai reusit sa ajungi ti se vaspune ca bolile de ochi nu intra in asigurare. De multe ori trebuie sa gasesi medicamente din alta parte."

Initiativele nationale si internationale desemnate sa regularizeze protectia sociala pe baza echitabila nu raspund nevoilor varstei a III-a.

Principala grija a batranilor din toata lumea este siguranta materiala si accesul la mancare si ingrijire medicala. Fara siguranta protectiei sociale, imbatranirea aduce cu ea reducerea dreptului la mancare, servicii de sanatate, transport, ingrijire, igiena si altele. Chiar si sumele mici de venit regulat au un impact real de reducere a saraciei pentru batranii saraci si gospodariile lor.

In tarile in curs de dezvoltare putini oameni sunt eligibili la pensie sau asistenta sociala. In Etiopia, de exemplu, doar 3% din populatie este eligibila pentru pensie. Acolo unde exista sistemul de asistenta sociala, apar multe bariere in calea celor care doresc sa-l foloseasca. Banca Mondiala estimeaza ca in India, problemele intampinate de populatie pentru a accesa pensia de 2$ pe luna ii impiedica pe multi s-o faca. Totusi "HelpAge India" raporteaza ca 33% din populatia de varsta a treia traieste sub limita saraciei si 33% la limita acesteia.

Femeile de varsta a treia din toata lumea sunt mai probabil sa fie indreptatite la pensie, decat barbatii, deoarece ele lucreaza mult mai mult oficial. Ele au mai multe cunostinte, incluzand educatie si citit si pot face fata problemelor de sanatate mintala.

Dezbaterile despre securitatea sociala pentru persoanele de varsta a treia din tarile cu venit mic sau concentrat pe scheme de pensie privata care ar fi disponibile teoretic batranilor care au lucrat in afara sistemului de munca formal. Oricum, de multe ori, aceste scheme nu ajung la batranii saraci, care nu vad nici un beneficiu de pe urma lor, chiar daca si-ar permite sa plateasca.

Chiar si pensia minima face diferente importante intre geenratiile unei familii ce locuiesc impreuna. Cercetari recente in Namibia arata ca aproape 30% dintre beneficiile asistentei sociale sunt cheltuiti pe educatie si ingrijirea nepotilor.

Recomandari

- Tarile sarace in resurse trebuiesc ajutate financiar si tehnic pentru a putea oferi un pachet de servicii de protectie sociala care sa incuda venitul minim, ca o parte integrala a politicilor lor de dezvoltare.
- Finantarea pentru Dezvoltarear trebui sa considere cadrul financiar si de dezvoltare capabil sa ofere venitul minim pentru persoanele de varsta a treia.
- Tarile donoare ar trebui sa doneze 0,7 % direct asistentei sociale si sa mentineze cum programele lor antisaracie dezvolta protectie sociala si venit minim pentru grupa de varsta a treia.
- Persoanele de varsta a treia ar trebui incluse in discutiile referitoare la oferirea protectiei sociale

Destinatia venitului obtinut din pensie in Namibia.

Itemi / Beneficiari / Total %

Mancare / Familia / 27

Cheltuieli scolare / Nepoti / 15.5

Cheltuieli de sanatate / Pensionar / 13.8

Mancare / Pensionar / 10.6

Cheltuieli de sanatate / Familia / 9.3

Haine / Pensionar / 6.1

Haine / Familia / 4.7

Intretinere / Familia / 2.2

Apa si electricitate / Familia / 1.4

Agricultura / Pensionar / 0.6

Altele / Altii / 8.7

Patru. Oferirea de ingrijire de sanatate accesibila si gratuita pentru persoanele de varsta a treia.

Cel mai inalt standard de sanatatii mentale si fizice este un drept uman de baza. Persoanele de varsta a treia trebuie sa aiba acces la serviciile de sanatate ca orice alta grupa de varsta, dar de fapt ei obtin mai putin decat partea lor indreptatita.

Presupunerea ca batranii folosesc mai mult serviciile de sanatate trebuie sa fie schimbata.

"HAI" a evidentiat ca indicatorii din toata lumea arata ca batranilor li se refuza de cele mai multe ori accesul la serviciile de sanatate. Intr-o cercetare de servicii de sanatate facuta in Kenia o figura importanta dintr-un spital se confeseaza si spune ca "batranii sunt o mare durere de cap si o mare risipa de resurse. Cea mai mare favoare pe care mi-ai putea-o face ca organizatie pentru batrani este sa ii scoti din spitalul meu". Batranii mentioneaza constant importanta unei sanatati bune si a dificultatilor pe care le intampina in obtinerea ingrijirii sanatatii, din cauza distantei de centrele de ingrijire, a costurilor sau a imposibilitatii procurarii medicamentelor necesare, precum si a atitudinii dispretuitoare a celor ce ofera ingrijiri medicale.

Batranii, si in special femeile, contribuie la ingrijirea famililor lor si a membrilor bolnavi, leacurile lor traditionale fiind la indemana comunitatii lor. O sanatate buna ajuta batranii sa contribuie la gospodariile si comunitatile lor. Boala este scumpa, si poate fi precursorul unei vulnerabilitati extreme si sa duca la consecinte cum ar fi abuzul si violenta.

Mai multe eforturi trebuie facute in prevenirea izolarii sociale, neglijentei de sine, proastei nutritii, efectelor menopauzei. Batranii, si barbatii in mod special, sufera de probleme grave de sanatate mintala, si primesc ajutor foarte putin sau deloc de la serviciile de ingrijire a sanatatii.

HIV provoaca o grija speciala deoarece in lipsa unei testari speciale, la peste 49% din cazuri se manifesta nedetectata, fals diagnosticata ca alta boala; aceasta poate duce la o suferinta imensa , tratament inadecvat si lipsa de ingrijiri paleative potrivite. Exista si riscul de a transmite boala si la alti membrii ai familiei.

Exista un numar de programe de succes rulate de batrani care ofera ingrijire primara si preventive batranilor la domiciliu. Astfel de programe sunt doar in cateva tari, de exemplu Filipine si Peru. Acestea au nevoie de suportul serviciului public pentru a putea fi mentinute.

Recomandari

- Oferirea gratuita de ingrijiri medicale la persoanele cu varsta de peste 50 de ani.
- Cresterea pregatirii geriatrice si detectarea bolilor cronice ale varstei;
- Schibarea atitudinii celor ce ofera servicii medicale.
- Asigurarea monitorizarii, detectarii si oferirea de tratament adecvat pentru HIV la persoanele trecute de 49 de ani.
- Programe pentru batrani in zonele rurale lasati fara nici un suport.
- Investirea in batrani ca traineri si ingrijitori.
- Asigurarea ca initiativele globale asupra sanatatii, inclusiv "Fondul Global de Sanatate", include batranii.
- Asigurarea investitiilor in munca "WHO" asupra bolilor cronice si imbatranirii.

Cinci. Posibilitati de credit, angajare, programe de educatie si training deschise tuturor oamenilor indiferent de varsta

"In sate, fermierii batrani sunt foarte saraci. Ei nu pot munci deoarece au nevoie de seminte si echipament agricol. Producatorii agricoli nu au venit sau protectie." Cei mai multi din oamenii saraci lucreaza pana la varste foarte inaintate si trebuie sa indeplineasca aceleasi cerinte ca si alte grupe de varsta pentru angajare, credit, asistenta pentru dezvoltare, programe de educatie si training.

Experienta demonstreaza ca, impreuna cu alte grupe de varsta, creditele, oportunitatile de educatie si training, imbunatatesc moralul batranilor si capacitatea acestora de a asigura suport familiilor lor.

Programemele de credit HAI ("Help Age International"), arata ca persoanele de varsta a III au risc foarte mic pentru credite, cu o rata medie de returnare de 80%, crescand pana la 90% pentru programele pe termen lung.

In Haiti, "HAI" si "SHAA" ( "Societatea Haitiana pentru Orbi") a imprumutat bani unui numar de 120 de persoane de varsta a treia si le-a oferit training in business management. Venitul in crestere al afacerilor lor, incluzand comert cu imbracaminte, confectii, obiecte casnice si alimente, activitati agricole, a ajutat aproape 600 de persoane din gospodariile lor.

Aceesul pe termen lung la educatie, training si dezvolarea resurselor personale este un drept si o necesitate care ia atitudine in fata discriminarii persoanelor de varsta a III-a. Stereotipurile cum ca oamenii de varsta a III-a nu sunt capabili sa invete lucruri noi, sau prea demodati in practicile lor trebuiesc schimbate. Prea multe persoane de varsta a III-a sunt marginalizate din cauza lipsei cunostintelor de citit, scris si socotit.

Femeile varsta a III-a fara o educatie formala si fara experienta sunt mult mai numroase. De aceea ele au nevoie de ajutor pentru a dobandi aptitudini si credit pentru a incepe o afacere sau pentru a obtine un job.
Programe de educatie si training speciale pentru persoane de varsta a III-a sau care le include pentru a le imbunatati calitatea vietii si pentru a-i sprijinii in rolul lor de educatori pentru generatiile viitoare.

Recomandari

- Pana in 2015 persoanele de varsta a III-a trebuie sa aiba acces la programe de educatie de baza.
- Politicienii, agentiile de dezvoltare, comunitatile si persoanele de varsta a III-a trebuie sa elimine practicile si atitudinile care efectiv exclud oamenii pe criterii de varsta de la programele educationale de baza.
- Limitele datorate varstei pentru creditare, angajare si training ar trebui indepartate prin lege.
- Femeile de varsta a III-a ar trebui incluse in programele de creditare.
- Toate programele de educatie si training la nivel national trebuiesc adaptate pentru a incuraja persoanele de varsta a III-a sa participe.
- Actiuni care sa ajute persoanele de varsta a III-a sa obtina o slujba sunt necesare. Obiectivul programului "munca decenta pentru toti" al Organizatiei Internationala a Muncii (ILO), aplica egalitatea pentru persoanele de varsta a III-a si strategii ca pensii flexibile, conditii de munca flexibile, si programe de training si dezvoltare a aptitudinilor pentru persoanele cu varsta de peste 50 de ani.

"Am aflat despre acest curs de la radio si mi-a placut enorm. Este o mare diferenta intre sistemul educational anterior, mult mai rigid, si cel de acum care da mai multa importanta exprimarii sentimentelor. Aceasta coincide cu ideile mele." Adela Romera, 59 de ani, vorbind despre cursurile desfasurate in Peru.

Sase Sfarsirea violentei impotriva persoanelor de varsta a III-a

In timpul consultatiilor, persoanele de varsta a III-a au raportat cazuri de violenta fizica, emotionala si sexuala si ingradirea accesului si controlului la proprietatile si alte bunuri personale de catre alti membrii ai familiei. Au fost impiedicati sa aiba acces la protectia legala si, in unele cazuri, la ignorarea propriilor lor drepturi. Toti au specificat ca au avut dificultati in accesarea serviciilor guvernametale din cauza tratamentului deficitar si a hartuirii din partea functionarilor guvernamentali. (Raport, Kenia).

Cerem cele mai dure legi posibile care sa condamne violenta impotriva persoanelor de varsta a III-a, ca o incalcare a drepturilor lor fundamentale. Extinderea si natura violentei impotriva femeilor si barbatilor de varsta a III-a este numai aparenta. Problema de abia acum incepe sa fie discutata, deoarece persoanele de varsta a III-a acum incepand sa indrazneasca sa vorbeasca, dar si mult mai des sa fie intrebati. Persoanele de varsta a III-a ne povestesc ca privesc batranetea cu anxietate si teama, nu doar din cauza saraciei, dar si din cauza cresterii dependentei de ceilalti precum si a vulnerabilitatii la abuzul fizic, sexual si psihologic.

Barbatii si femeile sunt abuzati de alti membrii ai familiei, comunitate, functionari guvernamentali si alti oficiali. Caracteristicile persoanelor de varsta a III-a abuzate citate intr-o cercetare ciliana sunt definite prin sex (femei cu varsta peste 75 de ani), co-rezidenti cu adulti de cariera, dizabilitati mentale sau fizice, rol familial limitat, lipsa contactului cu lumea exterioara, frica permanenta. Situatiile conflictuale, obiceiurile locale, credintele si disperarea economica pot duce la acte de violenta extrema, cum ar fi uciderea vrajitoarelor din Africa. De exemplu, 13% din respondentii la un sondaj de opinie asupra imbatranirii in Mozambic au raportat probleme ca violenta, acuzatiile de vrajitorie fiind principala problema la femeile de varsta a III-a si hotia si bataile fizica la barbati.

Cand imbatranirea este asociata cu un declin al capacitatii productive rezultatul este de multe ori abandonul, indepartarea din drepturi cum ar fi dreptul la proprietate si mostenire, precum si un statut social jos in familie si comunitate. Femeile de varsta a III-a pot deveni vulnerabile daca pierd protectia familiara cand devin vaduve.

Legislatia nationala si internationala care protejeaza persoanele de varsta a III-a este deseori ignorata in cazurile de violenta impotriva batranilor. Este esential sa fie indepartate atitudinile si sistemele care permit violenta impotriva persoanelor de varsta a III-a, precum si sa fie asigurat accesul egal al femeilor si barbatiilor de varsta a III-a la legislatie la nivel national si international.

Asigurarea ca persoanele de varsta a III-a au dovezi scrise ale varstei lor si bunurilor materiale este esentiala in prevenirea furtului proprietatii si altor valori. Munca desfasurata de HAI cu lucratorii legislativi comunitari din Tanzania, prin raporturi regulate de violenta impotriva vrajitoriei la nivel local, ia ajutat sa estimeze ciclul violentei care a afectat femeile de varsta a III-a in ultimii 10 ani.

Recomandari

- Guvernele ar trebui sa lucreze la o strategie nationala si comprehensiva pentru a stopa violenta impotriva persoanelor de varsta a III-a, oferind un cadru-suport legislativ, educatie civica si training pentru angajatii profesionisti din sectorul public pentru a-i pregati in detectarea actelor de abuz.
- Datele trebuiesc colectate chiar de la persoanele de varsta a III-a, implicandu-i in programe care sa combata violenta pe care au experimentat-o.
- Persoanele de varsta a III-a trebuiesc constientizate despre drepturile lor si existenta protectiei legale impotriva abuzului de orice fel.
- Oficiul Inaltei Comisii a Drepturilor Omului trebuie sa intocmeasca un raportor special pentru persoanele de varsta a III-a, sa caute si sa publice date despre violenta bazata pe motive des intalnite indreptata spre batrani.

"Cand raportam asemenea cazuri de incalcare a drepturilor noastre, functionarii publici nu ne iau in serios. Cand am raportat un atac fizic din partea fiului meu, mi s-a spus: Batranule, acestea sunt probleme de familie, du-te si rezolva-le cu familia ta." O declaratie keniana.

"Persoanele de varsta a III-a care traiesc singure sunt deseori jefuite in apartamentele lor. Hotii si consumatorii de droguri afla informatii despre batranii care traiesc singuri din zona si ii jefuiesc cand primesc pensia." O declaratie din Rusia.

Sapte Asigurarea ca politicienii asculta si iau decizii pe baza parerilor persoanelor de varsta a III-a

"Persoanele de varsta a III-a au fost uitate. Dar cand le dam sansa sa fie voluntari si activi in comunitatea lor, toti vor sa ia parte. Acum voluntarii de varsta a III-a sunt cei mai activi. Pana acum iau luat pe voluntarii tineri in entuziasm." O declaratie a consultantilor bosniaci.

Cercetarile participative cu persoane sarace de varsta a III-a au demonstrat ca excluderea de la procesele de luarea deciziei la nivel local si national afecteaza negativ starea lor materiala si fizica. Deciziile luate in numele persoanelor de varsta a III-a fara nici o incercare de a-i include in prim plan sau discutii duc la programe ineficiente.

Cand persoanele de varsta a III-a sunt incluse in designul, livrarea si monitorizarea programelor apar beneficii evidente catre toate generatiile. Experienta "HAI" acopera interventii in cazuri de urgenta, training pentru sanatate si legislatie, dezvoltarea de interventii generatoare de venit pentru comunitate, advocacy pe plan local si national si politici nationale. In Africa de Sud, de exemplu persoanele de varsta a III-a sunt foarte active in forumurile politice si acest lucru este privit de alti membrii ai comunitatii ca o importanta contributie la lupta impotriva crimei.

Oricum, saracia cronica si lipsa increderii eficientei implicarii persoanelor de varsta a III-a in procesele consultative si organizarea unor intalniri cu finalitate lasa putin timp pentru participare.

Si astfel, desi varsta nu trebuie sa limiteze drepturile de baza ale incluziunii si participarii, persoanele de varsta a III-a sunt obisnuite cu excluziunea si de aceea sunt deseori ezitante sau cinice in legatura cu implicarea. Cercetarile "HAI" in toata lumea asupra persoanelor de varsta a III-a in situatii de urgenta arata ca cea mai mare prioritate a acestora este sa fie vazuti, auziti sau intelesi. Toate persoanele de varsta a III-a, indiferent de circumstante au un dreptul absolut de a participa social integral. Este important de aceea de a lua atitudine impotriva negarii acestor drepturi, in special pentru batrani si handicapati care sunt in general femei.

Politicieni afirma ca sunt dedicati sustinerii si suportului procesului societatii civile de includere, transparenta dezvoltare comunitara pentru toti. Aceasta se aplica si pentru persoanele de varsta a III-a.

Barierele de participare formale, cum ar fi limita de varsta, trebuiesc inlaturate prin lege si din practica, si eforturi pozitive trebuiesc facute pentru a implica persoanele de varsta a III-a. Aceasta cere angajamentul activ al organizatiilor care apara drepturile persoanelor de varsta a III-a in procesul planificarii nationale, si cautarea si ascultarea acelor indivizi si grupuri de varsta a treia atat de rar consultate - inainte de toti, batranii, saracii si femeile.

Recomandari

- Participarea garantata femeilor si barbatilor de varsta a III-a in procesele de dezvoltare sociala la nivel national si international care au efecte in existenta lor.
- Procesele consultative directionate catre reducerea saraciei si compliantei drepturilor omului la nivel national si international ar trebui sa includa perspectiva grupurilor de persoanele de varsta a III-a.
- Persoanele de varsta a III-a trebuiesc recunoscute ca o resursa sociala cheie capabila sa participe si sa contribuie activ la solutionarea proprilor probleme comunitare.
- Suportul afirmativ este cerut pentru organizatiile formate din persoane de varsta a III-a care cauta sa fie incluse in procese politice; procesele politice participative ar trebui sa includa indicatori prin consultarea cu grupa de varsta a III-a.
- Abordarile participative trebuie sa asigure incluziunea grupurilor de persoane de varsta a III-a si acest lucru trebuie adoptat ca un principiu de lucru al expertilor sociali-politici, cercetatorilor si organizatiilor de dezvoltare.

"Vorbiti cu noi, ascultati-ne; noi putem sa ne ajutam doar daca ne ajutati sa reincepem".

Opt Includerea si consultarea persoanelor de varsta a III-a in ajutorul de urgenta si planurilor de reabilitare dupa dezastresi crize umanitare

Participarea persoanelor de varsta a III-a in Sudan Intr-o zona de conflict in Juba, in sudul Sudanului, distributia de produse nealimentare esentiale a fost motivatia de a aduce persoanele de varsta a III-a la un loc. Participarea persoanelor de varsta a III-a a devenit o modalitate principala de reusita. Programul a adunat cu 2000 de persoane peste numarul prevazut initial, cu persoanele de varsta a III-a ca manageri a elementelor majore ale muncii, inclusiv fabricarea de caramizi, constructia de case, saparea de gropi pentru latrine, si conducerea grupurilor de munca. Rasplata a fost crescuta dupa abilitatile, drepturile si capacitatile persoanelor de varsta a III-a. Ca rezultat, programul a evoluat dintr-o situatie de urgenta intr-un proces de dezvoltare durabila cu persoanele de varsta a III-a in centru.

Crizele umanitare afecteaza milioane de persoane in toata lumea. Persoanele de varsta a III-a reprezinta pana la 10-20% din refugiati si emigranti din motive politice, iar refugiatii de varsta a III-a reprezinta 10% din populatia ce face parte din grija UNCHR. Ei intampina aceleasi dificultati in asigurarea alimentatiei, gasirea unui adapost si asigurarea securitatii imediat dupa o situatie de urgenta ca si alte grupe vulnerabile, si sufera disproportionat legat de constrangeri mobile, zile lungi, frig si alte adversiuni.

Persoanele de varsta a III-a sunt deseori lasate in spate in sate si ferme, fie sa pazeasca proprietatea, fie pentru ca sunt incapabili sa umble. Totusi ei au grija de copii si nepotii lor si ajuta la reconstructia comunitatilor traumatizate de razboi si dezastre. In ciuda tuturor nevoilor ei contribuie si in unele cazuri desfasoara programe de urgenta si sustin eforturi de refacere in cadrul comunitatii si famililor. In ciuda acestora, nevoile lor sunt deseori marginalizate in asistenta umanitara.

Cercatarile facute de "HAI" in Africa, Estul Europei, si America Latina a relevat cum persoanele de varsta a III-a se lupta in situatii de urgenta sa-si faca auzite vocile de agentiile de salvare.

Cercetarile arata ca acele agentii acorda putina atentie nevoilor persoanelor de varsta a III-a sau cunostintelor si experientei lor. Persoanele de varsta a III-a sunt o resursa in situatiile de urgenta; ele aduc contributii substantiale familiilor lor si comunitatiilor de refugiati. Ei au un rol in faza de recuperare si dezvoltare dupa un dezastru sau conflict.

Atitudinile preconcepute care privesc persoanele de varsta a III-a ca fiind pasive si cu prea putine posibilitati de a contribui fata de alte grupuri, acestea fiind atat cauze cat si simptome ale problemelorzilnice descrise de cei cu care "HAI" lucreaza. Iata cuvintele unei batrane femei rwandeze: "De ce agentiile nu ne sprijina propriile noastre proiecte? Aceasta ar aduce mai multe beneficii decat sa asteptam ca lucrurile sa ajunga la noi. Vrem proiectele noastre pentru a continua sa ne miscam si sa crestem. Putem avea grija de noi insine".

Recomandari

- Ghidul de practici HAI/UNHCR/ECHO trebuie implementat in toate agentiile implicate in interventii umanitare pentru a se asigura ca persoanele de varsta a III-a au un acces echitabil la mancare, adapost, ingrijire medicala in cazuri de urgenta.
- Ajutoarele trebuie sa recunoasca si sa suporte atat vulnerabilitatile cat si contributiile, actuale si potentiale ale persoanelor de varsta a III-a in situatii de urgenta.
- Politica UNCHCR asupra refugiatiilor de varsta a III-a si obiectivele Strategiei Internationale de Actiuni asupra imbatranirii referitoare la persoanele de varsta a III-a in situatii de urgenta trebuiesc sa fie implementate.

Tabelul 3:
Sase din cele mai des intalnite probleme in situatii de urgenta identificate de persoanele de varsta a III-a comparate cu sase din cele mai des intalnite activitati ale programelor ONG-urilor si sase din cele mai comune probleme la care trebuie sa faca fata personalul ONG-urilor in cazul urgentelor ce implica persoane de varsta a III-a.

Prioritati / Probleme identificate de persoanele de varsta a III-a / Activitatile principale ale ONG-urilor / Perceptia ONG-urilor asupra problemelor oamenilor
Unu / Venitul / Sanatate / Mancare si nutritie
Doi / Accesul la serviciile de sanatate / Mancare si nutritie / Izolare/separare de familie
Trei / Adapostul / Nevoi de baza/produse non-alimentare / Accesul la serviciile de sanatate
Patru / Mancare si nutritie / Apa si igiena / Destructurarea structurilor sociale
Cinci / Izolare/separare de familii / Adapost / Nevoi de baza/produse nealimentare
Sase / Apa si igiena / Dezvoltarea aptitudinilor / Apa si igiena

Abandonul dupa Uraganul George, Republica Dominicana: "Cei mai saraci oameni din zona sunt persoanele de varsta a III-a deoarece sunt abandonati de familiile lor, de multe ori sunt prea scumpi sa fie hraniti si nu pot contribui la intretinerea gospodariei. Abandonul inseamna impingerea persoanelor de varsta a III-a la suicid.

Noua Stabilirea standardelor de practici internationale in vederea guvernarii politicilor publice guvernamentale asupra imbatranirii

Organizatia Africii Unite: "Statele membre se asigura ca drepturile persoanelor de varsta a III-a sunt protejate de legislatia apropriata; inclusiv dreptul de a se organiza singure in grupuri pentru a-si sustine interesele."

Persoanele de varsta a III-a au dreptul sa fie asigurati prin mecanisme de reglare care sa sustina cele mai bune practici si transparenta in serviciile ce le sunt oferite, inclusiv ingrijirea sanatatii.

Principiile Natiunilor Unite pentru Persoanele de varsta a III-a ofera un cadru global in guvernarea practicilor pentru persoanele de varsta a III-a. Cele cinci teme cheie - Dreptul la Independenta, Demnitate, Ingrijire, Auto-implinire si Participare - raspund foarte bine framantarilor majore ale persoanelor de varsta a III-a, si pot forma bazele politicilor si programelor care sunt inclusive, bazate pe valori si prezinta modele de dezvoltare sustenabile. Din pacate, Principiile nu sunt cunoscute peste tot sau practicate, si nu sunt inca incorporate in legislatia internationala a drepturilor omului.

Persoanele de varsta a III-a cresc increderea in bunurile si serviciile din sectorul privat chiar si in cele mai sarace tari ale lumii. Sectorul privat este de cele mai multe ori inovativ si eficient, dar de cele mai multe ori ignora sau ofera prea putin persoanelor de varsta a III-a , care pot fi vulnerabile la exploatarea si abuzul unor companii fara scrupule. Lipsa legislatiei lasa loc la practici nepotrivite.

Persoanele de varsta a III-a se plang frecvent de lipsa mecanismelor de reglare si lipsa de putere pe care o resimt atunci cand serviciile, tratamentul sau bunurile primite nu se ridica la anumite standarde. Ei cer in special sa fie oferite cursuri de pregatire, in particular furnizorilor de servicii medicale si ingrijire, atat in cadrul institutiilor cat si la domiciliu.

Politica publica asupra imbatranirii ar trebui dezvoltata in concordanta cu standardele generale ale drepturilor omului si ar trebui sa raspunda angajamentelor internationale luate in vederea dezvoltarii sociale. Politicile referitoare la varsta a III-a care raspund la asemenea principii au fost recent dezvoltate si agreeate la un nivel national de un numar de guverne ale tarilor in curs de dezvoltare si organizatii internationale.

Recomandari

- Includerea Principiilor Natiunilor Unite pentru Persoanele de Varsta a III-a in legislatia internationala a drepturilor omului.
- Includerea principiilor drepturilor omului in educatia si trainingurile furnizorilor de servicii de ingrijire.
- Stabilirea unor mecanisme de reglare, bazate pe standardele drepturilor omului, pentru furnizarea de servicii persoanelor de varsta a III-a.
- Luarea la cunostinta si impartasirea de bune practici catre guvernele nationale si agentiile internationale.
- Asigurarea ca guvernele nationale, sustinute cand este cazul de organizatii internationale, ofera stimuli industriilor care furnizeaza bunuri si servicii pentru persoanele de varsta a III-a.
- Includerea problemelor de imbatranire ca o categorie in tratatele pentru drepturile omului, si asigurarea ca standardele compatibilitatii guvernamentale sunt monitorizate si raportate in acelasi fel ca alte categorii de sectoare vulnerabile ale societatii.

Declaratia Limei:

Confirmam ca in tari cum este a noastra, noi, persoanele de varsta a III-a traim intr-o situatie de nedreptate pe termen lung, discriminare, violarea drepturilor noastre sociale, economice, politice si culturale.

Eforturile guvernamentale sunt inca insuficiente pentru a ne garanta o calitate a vietii compatibila cu statutul nostru de fiinte umane.

Observam cu satisfactie ca o miscare activa de persoane de varsta a III-a cuprinde regiunea, promovand idei cu adresabilitate directa problemelor varstei a treia si cerand o prezenta in spatiile locale si nationale de luarea a deciziilor.

Zece Sprijinirea persoanelor de varsta a III-a in rolul lor de ingrijitori.

"Persoanele de varsta a IIIa fac atat de multe lucruri - au grija de copii, realizeaza activitati gospodaresti, cauta provizii, gatesc, castiga bani, dar facem asta pe baza de voluntariat, nerecunoscut de nimeni ca valoare. Din contra suntem vazuti ca niste poveri".

Ingrijirea este o problema in crestere pentru persoanele de varsta a III-a. Femeile de varsta a III-a preiau mult din responsabilitatile ingrijirii atat batranilor cat si tinerilor din familie, primind doar o mica recunoastere sau sprijin material pentru munca lor. Persoanele in varsta atentioneaza continuu lipsa informatiilor de baza si specializate, precum si trainingul in ingrijirea la batrani.

Conflictele, dezastrele naturale si HIV/SIDA duc la un mare numar de cazuri in care persoanele de varsta a III-a devin principalele ingrijitoare pentru copii. In plus, cresterea migratiei de la zonele rurale la cele urbane duce la faptul ca barbatii si femeile de varsta a III-a sunt lasati sa aiba grija unii de altii sau de cei mici. In Bolivia se estimeaza ca femeile de varsta a III-a si copii care sunt prea mici pentru a putea cauta de lucru constituie 80% din comunitatile de la mare altitudine.

In Mozambic, unde exista o lunga istorie referitoare la migratia muncii, un studiu "HAI" arata ca: "Un efect particular al migratiei tinerilor este ca persoanele de varsta a III-a au grija de nepoti sau alti batrani pentru periade lungi de timp pentru a oferi copiilor lor posibilitatea sa munceasca. Desi sunt fericiti sa-si ofere ajutorul si pot primi in schimb ajutor material sau financiar, gasesc si ca este stresant si obositor fizic la un anumit moment cand puterea si capacitatea lor mobila scade. Cand copii nu au de lucru sau au murit, persoanele de varsta a III-a preiau aceste sarcini de ingrijire primind un sprijin foarte mic".

Evidentele "HAI" arata ca in comunitatile afectate de HIV/SIDA, persoanele de varsta a III-a au grija de cei bolnavi si de orfanii acestora.

In discutiile cu persoanele de varsta a III-a din Kenya si Mozambic, 75% si respectiv 50% din participantiau grija de copii orfani. In Thailanda, studiile recente arata ca doua treimi din adultii cu SIDA se reintorc sa traiasca cu parintii, de obicei mama, parintii intre 60-70 de ani fiind cei mai des intalniti ingrijitori si cei mai preferati.

Persoanele de varsta a III-a preiau acest rol fara un suport adecvat, educatie sau recunoastere. Educatia si informatiile despre HIV/SIDA se dovedesc a nu fi accesibile persoanelor de varsta a III-a, riscand sa contacteze virusul, fiind slab pregatiti pentru a acorda ingrijiri. Persoanele de varsta a III-a cer asistenta pentru a-si putea indeplinii rolul si pentru a putea acumula informatiile si sfaturile necesare in vederea prevenirii HIV/SIDA la generatiile mai tinere.

Recomandari

- Asigurarea ca ingrijitorii de varsta a III-a sunt sprijiniti de responsabilii nationali si internationali in problema HIV/SIDA, cum ar fi Global Heath Fund.
- Programe regulate de sprijin pentru ingrijitorii de varsta a III-a trebuiesc stabilite la nivel national si international. Aceste programe pot iclude training ca ingrijitori, ingrijire recuperatorie, pregatire educationala si alfabetizare, suport material si suport pentru taxele scolare.

Admin
Admin

Mesaje : 235
Data de inscriere : 13/03/2010

Vezi profilul utilizatorului http://pensionariiromaniei.forumactual.net

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum